Camaguey

14 november 2015 - Camagüey, Cuba

Camaguey

Om de lange rit richting Varadero te onderbreken overnachten we in Camaguey. Deze stad is door Unesco tot Werelderfgoed uitgeroepen.
Deze stad heeft een bloeiend cultureel leven en een groot historisch centrum in koloniale stijl.
Het valt niet mee om in het grote historische centrum, een 16e eeuws labyrint van kronkelstraatjes, doodlopende stegen, splitsingen en pleinen, de weg te vinden.
Wij bezichtigen de stad dan ook in een fietstaxi die ons alle hoogtepunten, fotostops laat zien.

Overal in de stad ( parken, pleinen, tuintjes ) komen we grote potten  tegen. Deze worden  "tinajones" genoemd en werden vroeger gebruikt als opvang voor regenwater en opslag voor voedsel. Tinajones staan symbool voor deze stad. Deze potten zijn van klei uit het nabijgelegen Siërra de Cubitas en soms wel twee meter hoog.

Ook zijn er in deze stad veel kunstenaars gevestigd. Van beeldhouwers die werken met brons tot schilders. Bijna iedereen exposeert in het centrum van de stad. Enkele hebben ook geëxposeerd buiten Cuba en zijn bekend daardoor.

Helaas brengen we maar een nacht door in deze mooie stad voordat we vertrekken naar Varadero om daar de laatste paar dagen bij te komen van een geweldige rondreis door een prachtig Cuba met een geweldige groep medereizigers.