Baracoa

13 november 2015 - Baracoa, Cuba

Twee dagen Baracoa

Na een lange rit eindelijk in Baracoa. We horen van onze gids dat we in een ander hotel geplaatst worden buiten het centrum. Balen... Blijkt ook het zwembad niet gevuld te zijn met water. Maar ook dat is Cuba, ze maken zich daar totaal niet druk om.

Baracoa heeft een klein centrum met daarin een plein waar de Cubanen bij elkaar komen. Op die pleintjes is in de huidige tijd een WiFi spot gevestigd. Je snapt wel dat als alle Cubanen hier op t internet zitten het allemaal niet zo soepel en snel verloopt. Ik heb ook een internetkaart bemachtigd met twee codes. Op het moment dat er WiFi is kan ik inloggen met die kaart. Het is me nu twee keer gelukt. In Baracoa probeer ik het weer maar het lukt me niet om mijn reisblog te uploaden. Volgende keer beter.

Rondom die pleinen zijn er wat barretjes en wat restaurantjes. Ook daar weer veel muzikanten en locale bandjes. We duiken na het eten met de Friezen het terras op en voor omgerekend 3 euro speelt een lokaal bandje een half uur voor ons. Dit groepje Cubanen is gemiddeld twintig jaar oud en speelt en zingt geweldig. Tot nu toe het beste wat we gehoord hebben ( en we hebben er al veel gehoord....)

De terugweg naar het hotel leggen we af in een fietstaxi. Een ritje van ongeveer drie kilometer over bumpy weggetjes. Dat jochie trapt zich een breuk voor ons. Eigenlijk te gênant voor woorden maar het was een van de leukste ritjes door Cuba. De tweede avond gaan we weer met de fietstaxi naar het centrum en we laten ons afzetten bij een restaurant. Geven een flinke tip en duiken daarna nog het terras op. Als we later die avond opstaan om naar het hotel te vertrekken duiken de chauffeurs ( trappers ) ineens op. Die hebben dus gewoon een paar uur op ons zitten wachten. Met die extra tip van ons hebben ze een goede dag...en wij een leuke excursie...hihi.

De Cubanen krijgen een maandelijks salaris van de staat. Maakt niet uit wat voor baan je hebt, het salaris is voor iedereen gelijk. ( gemiddeld 30 euro per maand ). Daarom wil iedere Cubaan iets extra bijverdienen. Die bijverdienste hoeven ze naar mijn weten niet af te dragen aan de staat. We hebben zo ook al een paar keer gegeten bij Cubanen thuis. Er staan een paar gerechten op de kaart die uitgeserveerd worden. Je betaald hier een vaste prijs voor en het drinken komt er dan extra bij. Zo eet je voor bijvoorbeeld omgerekend 15 euro vers bereide kreeft....heerlijk. Dit noemen ze in Cuba " Paladares".