Baracoa

9 november 2015 - Baracoa, Cuba

Baracoa

Vandaag via Guantánamo naar Baracoa. Een tocht van ongeveer 450 kilometer door Oost Cuba.

In Guantánamo is de Amerikaanse marinebasis ingericht in 1934 in de baai van Guantánamo. Deze basis is Amerikaans grondgebied in Cuba. De basis is 110 km2 groot en heeft twee start en landingsbanen voor militaire vliegtuigen. Het gehele gebied is afgebakend met 27 km hek. Op de basis komen geen Cubanen, klusjes worden gedaan door Puerto Ricanen. De Amerikanen betalen een pachtsom van 2000 dollar per jaar maar het gerucht gaat dat de Cubaanse regering dit bedrag al sinds 1959 terugstort.

De munteenheid van Cuba is de Peso Cubano ( CUP ). Maar voor de toeristen is er de munteenheid Peso Convertible ( CUC ). Hiermee kunnen we alles betalen maar we moeten wel opletten dat we ook terugkrijgen in. CUC,s omdat de Cubaanse Peso ander waardes hebben. We hebben cash euro,s bij die we om moeten wisselen bij een Cadeca ( Cubaans wisselkantoor ). Pinnen is in Cuba bijna niet mogelijk, ook het gebruik van een creditcard behoort nog niet tot de mogelijkheden.

Baracoa is de oudste stad van Cuba en ligt op het oostelijkste punt van het eiland. De inheemse vertaling van de naam Baracoa is " de aanwezigheid van de zee". De stad werd in 1511 gesticht aan een baai die twintig jaar eerder door Columbus was ontdekt. De stad werd toen meteen de hoofdstad van Cuba . In 1519 verlegde Diego Velazguez, de stichter van de stad zijn residentie naar Santiago die toen de hoofdstad werd.

1. Lynda:
    9 november 2015
    Super om weer iets van je te lezen. Leer er ook weer wat van. Misschien vindt je de zumba lessen nu ook leuk
    Heel veel plezier daar en sterkte met de jeuk. Liefs van mij
  2. Anja:
    9 november 2015
    Fijn om te lezen dat je geniet !!
    Blijf dat vooral doen en laat ons er weer van meegenieten
    Veel plezier nog en de groetjes maar weer
  3. Ghisje:
    10 november 2015
    Wat mooie verhalen. En dan lees ik mee met jouw stem in gedachten,...echt grappig dit. Maar dan geniet ik ook mee!!
  4. Karel Bruinsma:
    10 november 2015
    O wat had ik jou graag Duits horen praten met je Duitse reisgenoten! Wat vreemd om te lezen dat de gebroeders Castro zich steeds verplaatsen. Waar zijn ze bang voor?
  5. Andre:
    10 november 2015
    Geweldig om allemaal te lezen het is gord fat jullie Mu geweest zijn want als ze meer contact hebben met de rest van de wereld, veranderd het snel. Je verhalen zijn weer geweldig, alsof ik er zelf bij ben. Nog hele fijne dagen. !!!!!!
  6. Jerney:
    10 november 2015
    Leuk weer om je te volgen!
    Heerlijk je verhalen, geniet ook mee.
    Veel plezier! xxx
  7. Jacqueline:
    10 november 2015
    Mooi om mee te kunnen lezen, je geniet ervan! Top.. ☺