Siërra Maestra

9 november 2015 - Sierra Maestra, Cuba

Siërra Maestra

Hele lange rit voor de boeg naar het plaatsje El Salton. We zijn om zeven uur s'morgens vertrokken en komen naar verwachting daar s'avonds rond de klok van zeven aan.
Onderweg een paar stops om te plassen en wat te eten.
Aan het eind van de ochtend is mijn iPod leeg, de rest van de dag wat lezen op de IPad. Blij dat ik beide toch mee heb genomen.

Dit nationale park, met een oppervlakte van 38.000 ha strekt zich uit over de provincies Granma en Santiago de Cuba. Het omvat niet alleen de hoogste bergen van het eiland, waaronder de Pico Turquino ( de allerhoogste , met 1974 m ) maar ook de plaatsen die beroemd zijn geworden door de guerrillaoorlog van Fidel Castro en de Barbudos. In dit gebied ligt de " comandancia de la plata" Castro's hoofdkwartier in de jaren vijftig. Er is een klein museum, een klein kamphospitaal en de plek waar Che Guevara zijn radio-uitzendingen hield. Dit gebied werd in 1980 uitgeroepen tot nationaal park en is niet alleen historisch van belang. In het dichte vochtige woud komen veel soorten orchideeën voor en verschillende lokale diersoorten.

Tweede dag Siërra Maestra

Ons hotel in El Salton ligt op een berg in de middle of nowhere. Tropisch vochtig en het stikt hier van de muggen en ....zandvlooien, vlooien...ik weet niet wat er allemaal rondvliegt en kruipt maar ik word lek gestoken en gebeten.
Ik heb meer dan 100 bulten variërend van groot naar klein en ze jeuken allemaal... Ik ben begonnen met het slikken van histamine om de jeuk iets te verlichten. Een reisgenote heeft corticosteroïden zalf bij en die gebruik ik ook soms. Verder de hele dag in de weer met " prik weg" maar de prik gaat niet weg......

Vanmorgen de darmen ook behoorlijk van slag dus de hele dag aan de cola ( soms gewoon met rum...hihi ).
Rustig aan gedaan. Deze plek is niet echt mijn ding, te rustig voor mijn doen. Mensen die de gehele dag willen wandelen en van de natuur willen genieten komen hier wel aan hun trekken maar ik hou meer van wat leven in de brouwerij. Tijd dus om morgen weer te vertrekken.

Onze gids heeft gevraagd of wij zin hebben in een lesje geschiedenis en heeft heel duidelijk en boeiend verteld over Cuba en zijn historie. Op de vraag waar Fidel en Raoul zich momenteel bevinden kan hij ons geen antwoord geven. De twee broers blijken zich steeds te verplaatsen voor hun veiligheid. Maar volgens de laatste geruchten bevinden ze zich in Santiago de Cuba. Of Fidel Castro nog in leven is weet hij ook niet te vertellen.
Blijft een vreemde gang van zaken......

1. Connie van Geelkeren:
    10 november 2015
    Heerlijk om je verhalen te lezen. Geniet ervan ondanks alle jeuk en andere ongemakken. En Cubaans koken lijkt mij voortreffelijk. Jij het boek, ik de keuken?
  2. Brigitte:
    10 november 2015
    Wow, wat een geweldige verhalen weer om te lezen en ik heb er wel een beeld bij hoe jij je samen met je reisgenoten daar vermaakt. Hou dit gevoel vast !
  3. Wilma:
    10 november 2015
    ik heb echt bewondering voor jou! ik heb al een hekel aan een mier!